Preamble to the Constitution of the Industrial Workers of the World
The working class and the employing class have nothing in common. There can be no peace so long as hunger and want are found among millions of the working people and the few, who make up the employing class, have all the good things of life.
Between these two classes a struggle must go on until the workers of the world organize as a class, take possession of the means of production, abolish the wage system, and live in harmony with the Earth.
We find that the centring of the management of industries into fewer and fewer hands makes the trade unions unable to cope with the ever growing power of the employing class. The trade unions foster a state of affairs which allows one set of workers to be pitted against another set of workers in the same industry, thereby helping defeat one another in wage wars. Moreover, the trade unions aid the employing class to mislead the workers into the belief that the working class have interests in common with their employers.
These conditions can be changed and the interest of the working class upheld only by an organisation formed in such a way that all its members in any one industry, or in all industries if necessary, cease work whenever a strike or lockout is on in any department thereof, thus making an injury to one an injury to all.
Instead of the conservative motto, “A fair day’s wage for a fair day’s work,” we must inscribe on our banner the revolutionary watchword, “Abolition of the wage system.”
It is the historic mission of the working class to do away with capitalism. The army of production must be organised, not only for everyday struggle with capitalists, but also to carry on production when capitalism shall have been overthrown. By organizing industrially we are forming the structure of the new society within the shell of the old.
An Ro-ràdh aig Bun-reachd IWW
Chan eil nì ann an cumantas eadar an clas-obrach agus an clas-fastaidh. Chan urrainn sìth a bhith ann cho fad ’s a tha acras agus dìth rin lorg air na milleanan de luchd-obrach agus ’s ann aig a’ chlas-fhastaidh a tha gach rud math ann am beatha.
Cha bhi ach strì eadar an dà chlas seo gus an eagraich luchd-obrach an t-saoghail ri chèile mar chlas, a’ gabhail thairis air na dòighean-dèanaimh, a’ cur às don t-siostam-thurastail, agus a bhith beò ann an co-chòrdachd leis an Talamh.
Aithnichidh sinn gu bheil stiùireadh nan gnìomhachasan aig àireamh de dhaoine a tha a’ sìor fhàs nas lugha agus nach tèid aig aonaidhean-ciùird air dèiligeadh ri cumhachd a’ chlas-fhastaidh is e a’ sìor fhàs nas motha. Tha na h-aonaidhean-ciùird a’ cruthachadh suidheachadh far am bi pàirt den luchd-obrach a’ sabaid an aghaidh pàirt eile den luchd-obrach anns an aon ghnìomhachas, a’ dèanamh cinnteach gun caill a dhà dhiubh ann an cogaidhean tuarastail. Gu dearbh, tha na h-aonaidhean-ciùird a’ cuideachadh a’ chlas-fhastaidh gus an luchd-obrach a mhealladh gu bheil ùidhean aig a’ chlas-obrach ann an cumantas len luchd-fhastaidh.
Chan urrainnear an càradh seo atharrachadh agus math an luchd-obrach a sheasamh ach le eagrachadh a tha air a dhèanamh air dòigh ’s gu bheil a h-uile ball a tha aige ann an gnìomhachas àraid, no anns a h-uile gnìomhachas ma tha e deatamach, a’ sgur a dh’obair uair sam bith a thachras stailc no às-ghlasadh ann an roinn sam bith den ghnìomhachas, a’ ciallachadh gur e leòn aoin leòn na h-uile.
An àite na h-abairt shàbhailte, “Pàigheadh latha cothromach airson obair latha chothromach” ’s e a dh’fheumas sinn sgrìobhadh air ar bratach ach am sluagh-ghairm rèabhlaideach “Crìoch don t-siostam-thuarastail”. ’
S e dleastanas eachdraidheil a’ chlas-obrach a bhith a’ cur às do chalpachas. Feumaidh airm an dèanaimh a bhith eagraichte, chan ann a-mhàin airson na strì làitheil ri calpairean, ach cuideachd gus dèanamh a chumail a’ dol às dèidh do chalpachas a bhith air a thilgeil sìos. Le a bhith ag eagrachadh gu gnìomhachail tha sinn a’ cruthachadh structar a’ chomainn-shòisealta ùir ann an slige an t-seann chomainn-shòisealta.
Präambel der Verfassung der IWW
Die arbeitende Klasse und die ausbeutende Klasse haben nichts gemeinsam. Frieden kann es nicht geben, solange Millionen arbeitender Menschen Hunger und Not leiden und die wenigen, die die Kapitalistenklasse bilden, alle guten Dinge des Lebens genießen. Der Kampf zwischen diesen zwei Klassen muss andauern, bis sich die ArbeiterInnen der Welt als Klasse zusammenschließen, die Produktionsmittel in Besitz nehmen, das Lohnsystem abschaffen und in Harmonie mit der Erde leben.
Wir stellen fest, dass die Konzentration der Verwaltung der Industrien in immer weniger Händen die Spartengewerkschaften in ihrer Fähigkeit zum Kampf gegen die ständig wachsende Macht des Kapitals behindert. Die Spartengewerkschaften fördern eine Lage, die zulässt, dass eine Gruppe von Arbeitern gegen eine andere Gruppe von Arbeitern in derselben Industrie zum Kampf angestachelt wird. Dadurch tragen sie dazu bei, dass sich alle in Lohnkämpfen gegenseitig zu Fall bringen. Außerdem helfen die Spartengewerkschaften der Kapitalistenklasse, die Arbeiter irrezuführen; dass sie glauben, die Arbeiterklasse und die Kapitalisten hätten gemeinsame Interessen.
Diese Verhältnisse lassen sich nur ändern und die Interessen der Arbeiterklasse lassen sich nur von einer Organisation hochhalten, die so aufgebaut ist, dass alle ihre Mitglieder in jeder beliebigen Industrie – wenn nötig in allen Industrien – die Arbeit niederlegen, immer wenn in einer ihrer Abteilungen ein Streik oder eine Aussperrung läuft. Dadurch wird ein Angriff auf einen zu einem Angriff auf alle.
Statt des konservativen Mottos: „Ein gerechter Tagelohn für ein gerechtes Tagewerk!“, sollten wir auf unser Banner die revolutionäre Losung schreiben: „Nieder mit dem Lohnsystem!“
Es ist die historische Aufgabe der Arbeiterklasse, den Kapitalismus abzuschaffen. Die Armee der Produzenten ist nicht bloß für den täglichen Kampf mit den Kapitalisten zu organisieren, sondern auch dafür, die Produktion weiterzuführen, wenn der Kapitalismus gestürzt sein wird. Indem wir uns industriell organisieren, bilden wir die Struktur der neuen Gesellschaft in der Schale der alten Gesellschaft.
Προοίμιο του καταστατικού των Βιομηχανικών Εργατών του Κόσμου (IWW)
Η εξγαηηθή ηάμε θαη ηα αθεληηθά δελ έρνπλ ηίπνηα ην θνηλό. Δελ κπνξεί λα ππάξμεη θακία εηξήλε εθ’ όζνλ ε πείλα θαη ε αλέρεηα ππάξρνπλ αλάκεζα ζε εθαηνκκύξηα εξγαδνκέλνπο, ελώ νη ιίγνη, πνπ απνηεινύλ ηα αθεληηθά θαηέρνπλ όινλ ηνλ παξαγόκελν πινύην.
Μεηαμύ απηώλ ησλ δύν ηάμεσλ ε πάιε πξέπεη λα ζπλερηζηεί έσο όηνπ όινη νη εξγαδόκελνη ηνπ θόζκνπ νξγαλσζνύλ σο ηάμε, πάξνπλ ζηελ θαηνρή ηνπο ηα κέζα παξαγσγήο, θαηαξγήζνπλ ην ζύζηεκα ηεο κηζζσηήο εξγαζίαο θαη δήζνπλ ζε αξκνλία κε ηε Γε.
Θεσξνύκε όηη ε ζπγθέληξσζε ηεο δηαρείξηζεο ησλ βηνκεραληώλ ζε όιν θαη ιηγόηεξα ρέξηα θαζηζηά ηα ζπλδηθάηα αλίθαλα λα αληηκεησπίζνπλ ηελ νινέλα απμαλόκελε δύλακε ηεο εξγνδνζίαο. Τα ζπλδηθάηα ελζαξξύλνπλ κηα θαηάζηαζε ε νπνία επηηξέπεη ζε κηα νκάδα εξγαδνκέλσλ λα επηηίζεηαη ζε κηα άιιε ζηελ ίδηα βηνκεραλία, βνεζώληαο νπζηαζηηθά λα εηηεζνύλ θαη νη δύν ζηελ πάιε ησλ κηζζώλ. Επηπιένλ, ηα ζπλδηθάηα βνεζνύλ ηα αθεληηθά παξαπιαλώληαο ηνπο εξγαδνκέλνπο ζην λα πηζηεύνπλ όηη ε εξγαηηθή ηάμε έρεη θνηλά ζπκθέξνληα κε ηελ εξγνδνζία.
Οη ζπλζήθεο κπνξνύλ λα αιιάμνπλ θαη ηα ζπκθέξνληα ηεο εξγαηηθήο ηάμεο κπνξνύλ λα ππνζηεξηρζνύλ κόλν από κηα νξγάλσζε πνπ έρεη δεκηνπξγεζεί κε ηέηνην ηξόπν ώζηε όια ηα κέιε ηεο ζε κηα βηνκεραλία ή ζε όιεο ηηο βηνκεραλίεο, λα κπνξνύλ λα ζηακαηνύλ ηε δνπιεηά, εάλ θξηζεί απαξαίηεην, θάζε θνξά πνπ γίλεηαη κηα απεξγία ή θάπνην ινθ-άνπη ζε θάπνην ηκήκα, θαηαδεηθλύνληαο όηη όηαλ αδηθείηαη έλαο είλαη ζαλ λα αδηθνύληαη όινη.
Αληί γηα ην ζπληεξεηηθό ζύλζεκα «έλαο θαιόο κηζζόο γηα ηε δνπιεηά κηαο κέξαο» ζα πξέπεη λα γξάςνπκε ζηηο ζεκαίεο καο ην επαλαζηαηηθό ζύλζεκα «θαηάξγεζε ηνπ ζπζηήκαηνο ηεο κηζζσηήο εξγαζίαο».
Είλαη ηζηνξηθή απνζηνιή ηεο εξγαηηθήο ηάμεο λα θαηαξγήζεη ηνλ θαπηηαιηζκό. Οη εξγαδόκελνη ζηελ παξαγσγή πξέπεη λα νξγαλσζνύλ, όρη κόλν γηα ηνλ θαζεκεξηλό αγώλα ελάληηα ζηνπο θαπηηαιηζηέο, αιιά θαη γηα λα ζπλερηζηεί ε παξαγσγή όηαλ ν θαπηηαιηζκόο ζα έρεη αλαηξαπεί. Με ην λα νξγαλσζνύκε εξγαζηαθά δεκηνπξγνύκε ηε δνκή ηεο λέαο θνηλσλίαο κέζα ζην θέιπθνο ηεο παιηάο.
Preambolo alla Costituzione dell’IWW
La classe lavoratrice e quella capitalista non hanno nulla in comune. Non può esservi pace mentre la fame e la povertà regnano fra i milioni di lavoratori/trici, e la minoranza che compone la classe padronale possiede tutte le ricchezze della vita.
Non potrà non esserci lotta fra queste due classi finché l’intera classe lavoratrice non si unirà per appropriarsi dei mezzi di produzione, abolire il sistema salariale e vivere in armonia con la Terra.
A nostro parere, l’accentramento del controllo delle industrie presso un numero sempre minore di persone rende i sindacati impotenti di fronte al potere sempre crescente della classe capitalista. I sindacati incoraggiano un clima di competizione tra gruppi di lavoratori/trici della medesima industria, favorendo così la disfatta di uno o l’altro nelle lotte sul lavoro. I sindacati di mestiere aiutano inoltre la classe padronale ad inculcare nei lavoratori/trici la falsa credenza che abbiano degli interessi in comune con la classe padronale.
Queste condizioni possono essere cambiate, e gli interessi della classe lavoratrice salvaguardati, solamente da un’organizzazione formata in tal modo che tutti i/le membri di una data industria, o in tutte le industrie se necessario, cessino di lavorare appena ci sia uno sciopero o una serrata in un altro dipartimento, facendo sì che un’offesa fatta ad uno/a diventi un’offesa fatta a tutti/e.
Al posto del motto conservatore “La giusta paga giornaliera per il giusto giorno di lavoro” dobbiamo inscrivere nei nostri striscioni il rivoluzionario grido di guerra: “Abolizione del sistema salariale”.
Eliminare il capitalismo è la missione storica della classe lavoratrice: dobbiamo organizzare l’esercito della produzione, non solo per le nostre lotte quotidiane coi capitalisti, ma anche per continuare la produzione nel momento in cui il capitalismo sarà abbattuto. Mobilitandoci nelle nostre industrie stiamo formando la struttura della nuova società nella carcassa di quella vecchia.
Preámbulo a la Constitución del IWW
La clase obrera y la clase patronal no tienen nada en común. No puede haber paz mientras que se encuentre el hambre y la necesidad entre los millones de gente trabajadora, y los pocos, que constituyen la clase patronal, tienen todas las cosas buenas de la vida.
Entre estas dos clases una lucha debe continuar hasta que los trabajadores del mundo se organicen como una clase, tomen posesión de los medios de producción, acaben con el sistema salarial, y vivan en armonía con la Tierra.
Encontramos que la centralización de la gestión de las industrias en cada vez menos manos hace que los sindicatos de oficio sean incapaces de enfrentar al siempre creciente poder de la clase patronal. Los sindicatos fomentan un estado de asuntos que permite que se enfrenta un grupo de trabajadores contra otro grupo de trabajadores en la misma industria, y así ayudando a derrotarse el uno al otro en guerras de salario. Es más, los sindicatos de oficio ayudan a la clase patronal a engañar a los trabajadores en la creencia de que la clase obrera tiene intereses en común con sus empleadores.
Se pueden cambiar estas condiciones y defender los intereses de la clase obrera sólo por una organización formada, de tal manera que todos los miembros en cualquier industria, o bien en todas las industrias, si es necesario, dejen de trabajar cada vez que una huelga o un bloqueo por parte del patrón ocurra en cualquiera de sus departamentos, de tal forma que cuando se hace un daño a uno se hace un daño a todos.
En vez del lema conservador, ‘‘un salario justo por una jornada justa de trabajo,” hemos de inscribir en nuestra bandera esta consigna revolucionaria: ”La abolición del sistema salarial.”
La misión histórica de la clase obrera es acabar con el capitalismo. El ejército de la producción debe ser organizado, no solamente para la lucha diaria con los capitalistas, sino también para continuar con la producción cuando el capitalismo haya sido derrotado. A través de la organización industrial estamos formando la estructura de la nueva sociedad dentro de la ruina de la vieja.
Rhaglith i Gyfansoddiad IWW
Nid oes gan y dosbarth gweithiol na’r dosbarth cyflogi unrhyw beth yn gyffredin. Ni all fod dim heddwch tra fod newyn ac angen ymysg miliynau o bobl sy’n gweithio, a bod elit bychan; y dosbarth cyflogi, yn cael yr holl bethau da mewn bywyd.
Mi fydd rhaid i’r frwydr barhau rhwng y ddau ddosbarth yma nes bod y gweithwyr y byd yn trefnu fel dosbarth, yn cymryd meddiant o’r dulliau o gynhyrchu, yn diddymu’r system cyflog, ac yn byw mewn cytgord â’r Ddaear.
Gwelwn fod y canoli o rheolaeth diwydiannau gan llai a llai o bobl yn gwneud hi’n anoddach
i’r undebau llafur ymdopi gyda grym cynyddol y dosbarth cyflogi. Mae’r undebau llafur yn meithrin sefyllfa sy’n caniatáu i un set o weithwyr gael eu ddefnyddio yn erbyn set arall o weithwyr yn yr un diwydiant, a thrwy hynny helpu trechu ei gilydd mewn rhyfeloedd cyflog. Ar ben hynny, mae’r undebau llafur yn helpu y dosbarth cyflogi i gamarwain y gweithwyr yn y gred bod gan y dosbarth gweithiol buddiannau sy’n gyffredin gyda’u cyflogwyr.
Gall yr amodau hyn cael eu newid a gall ddiddordeb y dosbarth gweithiol cael eu cadarnhau dim ond gan sefydliad a ffurfiwyd yn y fath fodd bod ei holl aelodau mewn unrhyw un diwydiant, neu yn yr holl ddiwydiannau os oes rhaid, yn pallu gweithio pryd bynnag fod streic neu cloi allan sy’n digwydd o fewn unrhyw adran ohono, felly mae’n golygu bod anaf i un yn anaf i bawb.
Yn lle yr arwyddair ceidwadol, ”Ddiwrnod o gyflog teg am ddiwrnod o waith teg”, mae’n rhaid i ni ysgrifennu ar ein baner yr arwyddair chwyldroadol, “Diddymu’r system cyflog.”
Cenhadaeth hanesyddol y dosbarth gweithiol yw i ddinistrio cyfalafiaeth. Mae’n rhaid i’r fyddin o gynhyrchu gael eu trefnu, nid yn unig y frwydr bob dydd gyda cyfalafwyr, ond hefyd i barhau i gynhyrchu pan fydd cyfalafiaeth wedi cael eu diddymu. Drwy drefnu diwydiant, rydym yn ffurfio strwythur y gymdeithas newydd o fewn cragen yr hen.